Światowy kryzys inflacyjny przechodzi ze złego w jeszcze gorszy. Wojna na Ukrainie, blokady w Chinach i zakłócenia łańcucha dostaw związane z COVID-19 nadal powodują problemy, powodując spiralę cen na całym świecie.

W United states of america roczna stopa inflacji osiągnął 8,6% w maju, najwyższy poziom od 1981 r., co skłoniło Rezerwę Federalną Usa do podniesienia stóp procentowych po raz trzeci w tym roku o ,75 punktu procentowego. W Europie inflacja w Wielkiej Brytanii wynosi oczekuje się, że trafi 11% do jesieni, podczas gdy strefa euro widziała wzrost cen osiągnął 8,1%, najwyższy poziom od czasu wprowadzenia euro. Po drugiej stronie świata inflacja w obu przypadkach zbliża się do 7% Australia oraz Nowa Zelandia.

Firmy skierowane do konsumentów, takie jak dostawcy i sprzedawcy towarów konsumpcyjnych w opakowaniach (CPG), mają trudności z radzeniem sobie z rosnącą inflacją. Ich własne koszty gwałtownie rosną, a inflacja jest szczególnie wysoka w przypadku podstawowych składników – ceny pszenicyna przykład podwoiły się w tym roku. Obawiają się jednak, że przerzucają zbyt duże koszty na klientów, dla których kryzys kosztów utrzymania gwałtownie się nasila.

Firmy CPG i detaliści już widzą, jak konsumenci podejmują działania w obliczu gwałtownie rosnących cen. W szczególności obserwujemy odejście od produktów markowych w kierunku zakupów pod własną marką i linii wartości. Na przykład w Wielkiej Brytanii analityk ds. handlu detalicznego Kantar raporty sprzedaż markowych produktów spadła o 1% w ciągu 12 tygodni do 12 czerwca, podczas gdy sprzedaż pod markami własnymi wzrosła o 2,9%, a wartość linii pod markami własnymi wzrosła o 12%. analitycy z United states of america zgłosić podobny craze.

Na takim rynku nie ma ucieczki dla dostawców i detalistów dotyczy to każdej firmy, od międzynarodowych company CPG po najmniejsze niezależne firmy. Branżę martwi nie tylko koszt – zakłócenie łańcucha dostaw powodujące wyższą inflację jest w niektórych obszarach tak dotkliwe, że w rzeczywistości powoduje niedobory produktów.

Niektóre z tych niedoborów stały się głośne – panuje powszechna obawa o podaż takich produktów, jak: formuła dla dzieci. Jednak te przykuwające uwagę artykuły maskują znacznie szerszy issue: w pierwszym tygodniu kwietnia, według analityka Datasembly, około jedna trzecia przeglądanych przez konsumentów produktów spożywczych była obecnie brak na stanie.

Niedobór formuły dla niemowląt
Źródło: Strażnik

Innymi słowy, sektor CPG stoi w obliczu doskonałej burzy. Producenci walczą o pozyskiwanie składników potrzebnych do produkcji i płacą wysokie ceny, gdy mogą uzyskać to, czego potrzebują. Są zdesperowani, aby utrzymać produkcję, aby uniknąć przechodzenia detalistów gdzie indziej w swoich kategoriach, ale muszą zdecydować, ile dodatkowych kosztów mogą przerzucić. W międzyczasie sprzedawcy detaliczni mają własne wyzwania związane z utrzymaniem zapasów na półkach – i muszą również podejmować trudne pytania dotyczące cen i marż, ponieważ konsumenci mają trudności z zapłaceniem więcej.

Jak więc dostawcy i detaliści przechodzą przez 10 skok inflacji? Oto siedem wskazówek, które mogą pomóc:

  • Bądź selektywny w kwestii podwyżek cen: Sprzedawcom detalicznym trudno jest zaakceptować ogólne podwyżki cen, a konsumenci mogą być wyobcowani. Oznacza to, że potrzebujesz bardziej dopasowanego rozwiązania, z podwyżkami cen ukierunkowanymi na produkty, w których masz największą moc cenową.
  • Bądź przekonujący: Dostawcy często obawiają się podniesienia cen i starają się ominąć ten problem w kontaktach z detalistami i konsumentami. Jeśli nie masz innego wyjścia, jak tylko podnieść ceny, wyjaśnij dlaczego i zapewnij uspokajający komunikat o tym, jak będziesz nadal inwestować w swoje produkty.
  • Bądź kreatywny z produktem: Widzieliśmy już, jak wiele organization CPG stosuje „kurczenie się” – zmniejszenie rozmiarów produktów w celu utrzymania stałych cen – ale mogą być dostępne bardziej elastyczne rozwiązania. Na przykład, czy można dokonać tanich i niewymagających wysiłku zmian w produktach lub opakowaniach, aby złagodzić potrzebę podwyżek cen?
  • Bądź oportunistyczny: Czy w miarę zmian cen na całych rynkach istnieją luki, które można wykorzystać przy nowych premierach lub dostosowaniu produktów? Na przykład, w miarę jak coraz więcej produktów przechodzi do kategorii cen high quality, mogą pojawić się nowe możliwości wykorzystania wartościowego końca rynku.
  • Bądź naukowy: Tworzenie bardziej wyrafinowanych modeli, które umożliwiają szybkie planowanie scenariuszy i opracowywanie strategii cenowych, pomoże Ci szybciej reagować na obecnym niestabilnym rynku. Technologia może być Twoim przyjacielem w tym środowisku – wiele praktycznych, niedrogich narzędzi do modelowania może pomóc producentom i dostawcom w bardziej efektywnym planowaniu.
  • Być świadomym: Kluczowe znaczenie ma również poprawa widoczności łańcucha dostaw. Rozwijaj bliskie relacje z kluczowymi dostawcami, aby mieć lepsze pojęcie o pojawiających się problemach – zarówno niedoborach, jak i wzroście kosztów.
  • Bądź konkurencyjny: Uważnie obserwuj, co inni producenci w Twoich kluczowych kategoriach robią w kwestii ceny – czego wymagają od detalistów i konsumentów? Obecne środowisko może być okazją do uzyskania przewagi handlowej, szczególnie jeśli potrafisz zwinnie i mądrze ustalać ceny w całym asortymencie produktów.