Niedawno zszedłem do króliczej nory z grzybami. I nie taki, jaki możesz sobie wyobrazić.
Wszystko zaczęło się od raportu RangeMe z drugiego kwartału sprzedaży detalicznej, w którym dowiedziałem się, że słowo kluczowe „grzyb” jest popularne w RangeMe wśród nabywców detalicznych artykułów spożywczych, napojów, produktów do pielęgnacji zdrowia i urody w Stanach Zjednoczonych. Po zagłębieniu się w dane odkryłem, że kupujący szukali każdej odmiany tych groźnych grzybów, od świeżych grzybów po suplementy, napoje, suszone mięso, a nawet kawę.
Uzbrojony w te spostrzeżenia, udałem się na wystawę Plant Based Earth Expo 2022 w nowojorskim Javits Middle, aby zobaczyć, co detaliści, operatorzy gastronomii i marki mają do powiedzenia na temat grzybów. Nie zawiodłem się. Grzyby rzeczywiście stają się ulubieńcem kupujących i nie są już tylko podstawowym produktem w dziale produktów. Można je teraz żywić w całym sklepie w wielu kategoriach. Według NielsenIQ Retail Measurement Providers, NielsenIQ Product Perception, wspieranego przez Label Perception, w ciągu ostatnich trzech lat nastąpił znaczny wzrost niektórych rozwijających się składników grzybowych, szczególnie produktów zawierających Reishi (o 72,3%), Lions Mane (o 534,5% ) i chaga (wzrost o 238,4%). W sumie sprzedaż grzybów i produktów zawierających grzyby wzrosła o 21,8% od 2019 roku.
Kilka produktów na bazie grzybów zostało finalistami w różnych kategoriach World Plant-Centered Awards, które zostały ogłoszone podczas specjalnej ceremonii na tegorocznych Plant Dependent Planet Expo. Zwycięzcą Greatest Meat Alternate została, zgadliście, marka grzybowa: The Mushroom Meat Co., która wygrała za produkt Pulled Pork.
Dlaczego obecnie grzyby cieszą się tak dużym zainteresowaniem? Na podstawie moich rozmów z kupującymi i markami na parkiecie oraz z rozmów z kupującymi RangeMe dowiedziałem się, że istnieją trzy główne czynniki przyczyniające się do popularności grzybów: ich dostępność, wszechstronność i korzyści zdrowotne.
Zakorzeniony w pandemii
To ostatnie szaleństwo na punkcie grzybów sięga początków pandemii, kiedy konsumenci musieli stawić czoła połączeniu nudy w kuchni i strachu przed zarażeniem się wirusem. Ponieważ wszyscy utknęli w domowej kwarantannie, spędzali dużo czasu na gotowaniu własnych posiłków i zaczęli eksperymentować z nowymi składnikami, takimi jak grzyby. W tym samym czasie grzyby były reklamowane w popularnych mediach ze względu na ich właściwości wzmacniające odporność.
„Pandemia dała ludziom wiele okazji do wypróbowania nowych rzeczy w kuchni”, mówi John Rosenblum, Class Supervisor – Grocery, Dairy & Frozen dla użytkownika RangeMe Citarella, dystrybutor z siedzibą w Nowym Jorku i detalista żywności dla smakoszy ze sklepami na Manhattanie, Prolonged Island i Connecticut. „W tym czasie wielu sławnych szefów kuchni kontynuowało swoje występy i dzięki temu można było dostrzec wiele kreatywności. Z punktu widzenia smakoszy, artykuły paszowe, takie jak grzyby, są rodzajem poszukiwania skarbów i otworzyły konsumentom wiele nowych możliwości gotowania”.
Citarella jest dobrze znana ze swoich białek, zwłaszcza wołowiny sezonowanej na sucho, kurczaka chłodzonego powietrzem, jagnięciny i ryb – które trafiają do sklepów często kilka godzin po tym, jak zostały złowione u wybrzeży Very long Island. Rosenbloom lubi określać swoją pracę jako „wspieranie białek”, pilnując nowych trendów żywieniowych i znajdując produkty, które dobrze do nich pasują. Jak mówi, jeśli chodzi o grzyby, ich dostępność i wszechstronność sprawiają, że są doskonałym uzupełnieniem wielu białek sprzedawanych w sklepach detalicznych.
Świetna alternatywa dla mięsa
Coraz częściej grzyby stają się nawet zamiennikiem mięsa, szczególnie na kampusach uniwersyteckich, gdzie wśród studentów gwałtownie rośnie zainteresowanie roślinnymi alternatywami dla mięsa, z których wielu domaga się dodania do ich menu większej liczby produktów z grzybami. (ECRM) Sesja na bazie żywności i napojów na bazie roślinktóry odbył się na początku tego miesiąca, z każdym rokiem zyskuje na popularności, ponieważ trend ten staje się coraz bardziej popularny).
„Grzyby są niezwykle pożywne i po prostu pełne smaku” – mówi Rose Forrest, koordynator ds. zrównoważonego rozwoju w Massachusetts, Nowy Jork, Connecticut i Rhode Island Sodexooraz stały uczestnik sesji ECRM, który świadczy usługi gastronomiczne i usługi zarządzania obiektami. „To coś, co studenci obejmują w kampusach, którym służymy”.
Forrest mówi, że wykroczyliśmy daleko poza czasy zwykłych, starych grzybów gastronomicznych, na których wielu z nas dorastało, a ponieważ jest tak wiele niesamowitych odmian i smaków do wyboru, tworzą just one mnóstwo opcji menu. „Są pełne smaku, mocy i umami oraz stanowią dobry substytut mięsa. Jest świetny jak suszone mięso, na pizzy, kanapki i prawie na każdej z tych platform, do których uczniowie są przyzwyczajeni. Jedzie na twojej stacji grillowej jak burger z grzybami portobello i możesz położyć go na risotto, które faktycznie mamy na linii tutaj na niektórych naszych kontach. Grzyby są po prostu tak wszechstronne”.
Rzeczywiście, grzyby stały się tak popularne na kampusie, że Sodexo nawiązało z nimi współpracę Farmy tłuszczu księżycowego aby upewnić się, że w kampusach 40+ obsługiwanych przez jej oddział jest zawsze pod ręką. W przypadku kont w Massachusetts i Rhode Island, Sodexo ma Program Miesiąca Żniw, w ramach którego każde konto co tydzień podaje ilość, jaką spodziewają się przejść dla określonych produktów, aby farma wiedziała, jak duży jest wzrost każdej odmiany. Grzyby można zbierać już po kilku tygodniach, dlatego mają tak wysoką dostępność, co umożliwia kampusom planowanie zgodnie z ich potrzebami. Niektóre konta mogą analizować do pięciu przypadków grzybów tygodniowo.
Pełen wartości odżywczych
Innym powodem popularności grzybów są ogromne korzyści zdrowotne, jakie zapewniają. Grzyby są bogate w witaminę D i witaminę B, a oprócz wymienionych powyżej korzyści odpornościowych, pomagają zmniejszyć ryzyko raka i stymulują zdrowsze jelita. „Istnieje wiele korzyści zdrowotnych”, mówi Wilson Pichardo, Group Supervisor/Purchaser – Grocery, Dairy & Frozen w Citarella. „Są świetne dla zdrowia serca, dla wzmocnienia odporności, a także są dobre dla ciśnienia krwi. Są również bogate w błonnik i białko”.
Z tego powodu Pichardo starał się dodać więcej produktów na bazie grzybów do sklepów detalicznych, w tym suplementy, przekąski grzybowe, suszone mięso i napoje. Na Plant Centered Globe Expo dostawcy produktów grzybowych stworzyli listę najlepszych marek Citarelli, z którymi warto się zapoznać.
Sprzedawcy żywności nie są jedynymi, którzy korzystają z mocy grzybów. Sprzedawcy specjalizujący się w żywieniu i zdrowiu oferują różnorodne suplementy z grzybami jako kluczowym składnikiem, które przyciągają konsumentów poszukujących bardziej naturalnych preparatów. „Ludzie skłaniają się ku bardziej naturalnym suplementom o wielu korzyściach, co jest jednym z powodów, dla których grzyby zyskują na popularności”, mówi Ally Rapp, Assistant Service provider – Weight Administration, Herbs & Greens oraz Health and fitness & Beauty for GNC, inny członek RangeMe. „Od czasu COVID widzieliśmy więcej konsumentów szukających rutynowych zabiegów zdrowotnych, które pomogą w odporności i ich ogólnym samopoczuciu”.
Ulubione Joe
Chociaż na Plant Primarily based Planet Expo było mnóstwo marek grzybowych, oto trzy, które naprawdę mnie wyróżniały:
Bajka

Bajka, finalistka nagrody Plant-Based Meat Option, była moim ulubionym miejscem podczas całego programu, kiedy potrzebowałam coś przekąsić. Jej produkty są wytwarzane z grzybów shiitake, których gęste, mięsiste włókna i aromaty są naturalnie mięsne i wolne od GMO, konserwantów i sztucznych składników. Miałem to proste, na suwakach i na tacos i przysiągłbym, że jadłem taco ze stekiem, gdybym nie wiedział lepiej.
MyForest Foodstuff

Miałem szczęście mieć MyForest Foodstuff stoisko tuż obok stoiska RangeMe na Plant Primarily based Earth Expo. Marka – która była również finalistką nagrody Plant-Based Meat Option – wykorzystuje grzybnię do hodowli bogatych w składniki odżywcze włókien, które naśladują konsystencję i odczucie w ustach mięsa, a zespół zaprezentował na imprezie swój produkt MyBacon. Kiedy ugotowali to na grillu, zapach był niesamowity. Jego konsystencja była zaskakująco podobna do bekonu i miała bogaty smak umami, który był pyszny. Zjadłam go sama, ale wyobrażam sobie, że świetnie sprawdzi się też na kanapce.
Popadelics

Popadelics był finalistą konkursu na najlepszą przekąskę na bazie roślin za chipsy z chrupiących grzybów, które są grzybami shiitake, przeobrażonymi w nowoczesną przekąskę superfood. Jej chipsy są smażone na powietrzu i występują w trzech smakach: trippin’ truffle parm, twisted thai chili i mój ulubiony, rad rozmaryn i sól. Ciągle wracałem do ich stoiska po więcej!
Biorąc pod uwagę wszystkie te innowacje, interesujące będzie obserwowanie, jak segment grzybów nadal ewoluuje i dokąd zabiorą go marki, detaliści i konsumenci. „Będzie duża wszechstronność różnych rodzajów produktów”, mówi Pichardo z Citarelli. „To nie będzie tylko twój alternatywny bekon czy alternatywne tacos. Zobaczycie mielone mięso i jogurt z dodatkiem reishi lub shiitake oraz inne innowacje. Będzie znacznie więcej pokarmów i suplementów na bazie grzybów w różnych alternatywnych formach”.
Jedno jest pewne. Chociaż grzyby mogą kwitnąć w cieniu, światło oświetlane przez sprzedawców detalicznych i operatorów gastronomicznych z pewnością pobudzi dodatkowy wzrost!
Kupujący na RangeMe – zainteresowani udziałem w tym szaleńczym grzybowym szaleństwie? Przeglądaj tysiące produktów grzybowych tutaj.