Firma technologiczna Port wprowadziła pierwszy na świecie „ciemny węzeł” – grupę pojazdów elektrycznych, które są blokowane i ładowane w dedykowanych stacjach dokujących rozmieszczonych w centrum miasta, na parkingu poza ulicą – w celu umożliwienia londyńskiej branży ostatniej mili zmiany na energię elektryczną i zmniejszyć emisję CO2.

Centrum zostało opracowane we współpracy z europejskim operatorem parkingowym Q-Park na ich parkingu przy Leicester Sq., który przerabiają na centrum mobilności.

Koncepcja ciemnego centrum mobilności jako usługi ma na celu umożliwienie indywidualnym kurierom lub firmom dostawczym wypożyczanie małych dostawczych pojazdów elektrycznych, w tym rowerów elektrycznych, e-rowerów towarowych, motorowerów lub skuterów, które mogą dostarczać żywność, paczki i artykuły spożywcze z miejskiego samochodu w porcie lokalizacja parku.

Pojazdy elektryczne są wynajmowane w ramach tygodniowej lub miesięcznej subskrypcji za pośrednictwem aplikacji Port, a pojazd, parking, ładowanie, konserwacja i oprogramowanie są zapewniane przez Port.

Gdy kurier w dowolnym momencie odbierze pojazd z centrum, podejmuje dostawę przed zwróceniem pojazdu elektrycznego do centrum pod koniec dnia pracy. Pojazd jest zamykany, parkowany i ładowany na noc, a następnie gotowy do wynajęcia następnego dnia. Duży zasięg i możliwości akumulatora EV oznaczają, że może być używany przez cały dzień pracy.

Kamil Suda, założyciel Port, powiedział: „Jesteśmy bardzo podekscytowani uruchomieniem naszego pierwszego ciemnego hubu Port w sercu Londynu. Elektryfikacja branży dostaw ostatniej mili jest zarówno wielkim wyzwaniem, jak i szansą chcemy wprowadzić rozwiązanie Portu do każdego większego miasta, aby pomóc sektorowi osiągnąć zero netto i w pełni wykorzystać zalety małych pojazdów elektrycznych”.

Port opracował pierwszą na świecie, opatentowaną uniwersalną stację dokującą, która może blokować i ładować każdy mały pojazd elektryczny, w tym e-rowery cargo

Przewiduje się, że warta 1 bilion funtów branża dostaw na ostatniej mili (w tym kurierzy paczek, żywności i artykułów spożywczych) będzie rosła o 10% rocznie, co wymaga nowych, dostosowanych do potrzeb, skalowalnych rozwiązań technologicznych, które spełnią rosnące potrzeby floty pojazdów elektrycznych. Ponieważ wymogi regulacyjne zmuszają więcej business dostawczych na ostatnim odcinku do przejścia na energię elektryczną, ciemne węzły są zaprojektowane tak, aby wspierać dążenie branży do zera netto.

Platforma usuwa również parkowanie, ładowanie, utrzymanie, finansowanie i zarządzanie obciążeniami floty elektrycznej wszystkich agency kurierskich. Oferowane zarówno niezależnym kurierom, jak i firmom dostawczym, ciemne węzły Portowe oznaczają, że firmy kurierskie mogą zautomatyzować obecnie pracochłonne zadania związane z zarządzaniem flotą i odblokować pełny potencjał pojazdów elektrycznych.

Porty dodane w czasie niedoborów kurierów, węzły umożliwią również większej liczbie kierowców wejście do branży. Budowanie ciemnych węzłów komunikacyjnych Portu w centrach miast aktywuje podmiejskich pracowników, którzy nie są obecnie wykorzystywani przez branżę dostawczą ostatniej mili, ponieważ pracownicy z przedmieść w dużej mierze nie są w stanie pokonać dużej odległości między swoimi domami a centrum miasta e-rowerem lub motorowerem. Ciemne węzły umożliwią im dojazd do centrum miasta i odbiór w pełni naładowanego pojazdu na cały dzień.

Premiera ciemnego hubu następuje po dwóch latach prac badawczo-rozwojowych firmy Port, która zbudowała od podstaw każdy aspekt platformy dim hub – w tym zastrzeżony sprzęt i oprogramowanie. Po udanych próbach w Madrycie firma podejmuje teraz pierwsze kroki w celu ekspansji w całej Europie – z planami wejścia na rynek w Barcelonie.

Kredyty obrazkowe: